Świetlica czynna jest od poniedziałku do piątku w godzinach 700-1700
W świetlicy podejmuje się zadania wychowawcze i kształcące dostosowane do możliwości rozwojowych dzieci. Zadania szczegółowe podporządkowane są podstawowym funkcjom realizowanym w świetlicy tj. opiekuńczej, profilaktycznej, reedukacyjnej i kompensacyjnej. Objęcie opieką uczniów dojeżdżających do SP5.
Zapewnienie dzieciom zorganizowanej opieki wychowawczej. Wdrażanie dzieci do samodzielnej pracy umysłowej, organizowanie zespołowej nauki, utrwalanie wiadomości szkolnych oraz udzielanie pomocy uczniom mającym trudności z nauką.
Kształtowanie u dzieci właściwej postawy etyczno - moralnej, wyrabianie osobowościowych cech charakteru takich jak pracowitość, zdyscyplinowanie, odwaga cywilna, odpowiedzialność, tolerancja. Przygotowanie do właściwego spędzania wolnego czasu, wyrabianie nawyków kulturalnej rozrywki, sportu i zabawy oraz pobytu na wolnym powietrzu. Kształtowanie nawyków kulturalnego zachowania się w domu i w swoim środowisku. Rozwijanie zamiłowań i uzdolnień dzieci przez wykorzystanie indywidualnych cech psychofizycznych wychowanków. Podnoszenie kultury i higieny dnia codziennego. Wykorzystanie literatury, otoczenia przyrodniczego do rozwijania u dzieci uczuć estetycznych. Tworzenie warunków do wyrabiania nawyków współżycia w grupie. Wykorzystanie sytuacji dnia codziennego do rozwijania zainteresowań słowem żywym i drukowanym. Przestrzeganie przez dzieci podstawowych zasad bezpieczeństwa w szkole i poza szkołą. Wyrabianie u dzieci nawyków poszanowania mienia społecznego.
W świetlicy dzieci najmłodsze zapoznają się z zasadami bezpiecznego poruszania się po ulicach oraz poznają znaki drogowe. Wyrabiają w sobie poczucie odpowiedzialności za wygląd najbliższego otoczenia, poszanowania własności osobistej oraz mienia społecznego. W czasie zajęć plastyczno-technicznych dzieci, rozwijając swoje umiejętności i zdolności, wykonują prace, które zdobią świetlicę. Organizowane są dla dzieci zabawy, konkursy.
W ramach planu pracy świetlicy realizowane są zajęcia z zakresu:
· rozwijające umiejętności manualne (tj. malowanie farbami, rysowanie, kolorowanie, sklejanie);
· doskonalące umiejętność samodzielnego czytania i słuchania tekstu czytanego przez nauczyciela (tj. czytanie bajek, wierszy, opowiadań);
· kształtujące umiejętności wypowiadania się na zadany i dowolny temat, formułowania pytań i odpowiedzi (tj. rozmowy z dziećmi, pogadanki, zabawy dydaktyczne);
· wzbogacające posiadane wiadomości ( tj. gry edukacyjne, czytanie książek, gazet);
· kształtujące ekspresję ruchową (tj. zabawy taneczne ruchowe przy muzyce);
· zwiększające sprawność fizyczną, wyrabiające koordynację ruchową (tj. gry i zabawy ruchowe na boisku szkolnym);
· relaksujące wyciszające (spacery, relaks przy muzyce, dowolne zabawy dzieci);
· kształtujące umiejętność współżycia i współdziałania w grupie (tj. gry interakcyjne).